قدیمیترین کتاب فروشی تهران
670 1399/1/22

کتابفروشی اسلامیه قدیمیترین کتاب فروشی تهرانه و هنوز پابرجاست
این کتاب فروشی تاکنون ۷۰۰کتاب به چاپ رسونده
ادرس:
تهران ،نرسیده به چهارراه سیروس،بازار آهنگرانسید جلال کتابچی صاحب قدیمی ترین کتاب فروشی  درباره تاریخچه این خاندان میگوید: در گذشته در تهران مسیر حرکت صنف کتابفروشی ها از بازار تهران، خیابان پانزده خرداد، خیابان ناصر خسرو، خیابان صوراسرافیل، باب همایون، خیابان جمهوری شروع می شد و در نهایت به دانشگاه تهران و آخرین راسته خیابان کریمخان تهران به فراخور زمانی و مکانی کتابفروشی تغییر پیدا کرد.
وی افزود: در دوره قاجار در زمان صدارت حاج میرزا آقاسی و امیر کبیر دروازه محمدی، سرای اتابکیه و بازار امیر ساخته می شود که این امر باعث گسترش فضای بازار تهران می شود .
در بخشی از بازار شخصی به نام علیخان فراشباشی که از قضا قاتل امیرکبیر نیز هست ، تیمچه حاجب الدوله را می سازد که برای کتابفروشان و اصناف حوزه کتاب بسیار مهم بوده است
مرحوم میرمحمدعلی شیرازی از اولین کسانی بوده است که کتابفروشی خود را در تیمچه حاجب الدوله تاسیس کرد ولی از بانیان نشر کتاب به ویژه کتاب های مذهبی در ایران بوده است.
کتابفروشی شغل آبا و اجدادی سیدجلال کتابچی بوده است و حدود ۱۳۰سال پیش تاکنون در این خانواده قدمت داشته است
 ایشون از نسل سوم مرحوم میر محمدعلی شیرازی هستن که بعد از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، دوره دانشسرای اسلامی را به پایان رسانده و از سال ۱۳۲۲ به عرصه چاپ و نشر وارد شدن که آغاز فعالیتشون در قسمت چاپخانه انتشارات اسلامیه بوده است.
 انتشارات اسلامیه از اولین کتابفروشیهای تیمچه حاجب الدوله بوده است که از هند و برخی کشورهای دیگر کتاب وارد می کردند و با آمدن چاپ سنگی انتشار کتاب را آغاز کردند .
 یکی از کتابهای نفیس چاپ سنگی، کتاب افتخارنامه حیدری است شامل منظومه ای حماسی پیرامون رشادت های پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) که توسط انتشارات اسلامیه به چاپ رسیده است.

نظرات
    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

1 2 3 4 5