روستای واریان
1800 1399/3/30

روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز ایران است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۹ نفر (۱۵ خانوار) بوده‌است.مردم واریان به زبان تاتی صحبت میکنند.

روستای واریان ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کرج است، قرار داشت اما اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده شدند و بدین ترتیب تنها راه ارتباطی آن راه آبی است. پس از پی‌ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به ده واریان گذر از دریاچه سد کرج با قایق است.که بعداز ساخت سددر سال  34 قایقی برای اهالی در نظر گرفته شد.

این قایق حدود 80 سال پیش از کشور آلمان خریداری شده و و چندسالی در بندر بوشهر  فعالیت داشت تا اینکه برای رفت و آمد اهالی واریان به این منطقه انتقال یافت که خود این قایق بدلیل قدمتشیکی از جاذبه های توریستی منطقه محسوب میشود.
در این سوی دریاچه و کنار جاده هتلی به نام هتل واریان قرار داشت که امکاناتی برای قایق‌رانی و اسکی روی آب نیز دارا بودکه بعدها تخریب شد.

در سال ۵۹ نیز پس از اقدامات جهاد سازندگی طبق قرادادی مقرر شد که سازمان آب و فاضلاب تهران برای اتصال روستا به جاده اصلی پلی بنا کند، ولی این اقدام صورت نگرفت.

نظرات
    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟

1 2 3 4 5